Schilder achter de straat

Cornelis Hofstede de Grootkade
Cornelis Hofstede de Groot (Dwingeloo, 9 november 1863 - 's-Gravenhage, 14 april 1930) was kunsthistoricus, verzamelaar en specialist op het gebied van schilderijen uit de Gouden Eeuw, in het bijzonder die van Rembrandt.

Hofstede de Groot schreef het tiendelige Beschreibendes kritisches Verzeichnis der Werke der hervorragendsten Holländischen Mahler des XVII. Jahrhunderts (1907-1928). Hij was tevens auteur van talrijke artikelen over dit onderwerp en werd bij herhaling als deskundige geraadpleegd.

Zijn reputatie raakte beschadigd door het verkeerd beoordelen van een Frans Hals die achteraf van meestervervalser Han van Meegeren bleek te zijn.

De documentatie die hij in de loop van zijn onderzoek verzamelde werd de basis voor het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, de documentatiedienst gespecialiseerd in kunstgeschiedenis (Den Haag).

Hofstede de Groot verzamelde een collectie schilderijen en tekeningen die thans bewaard worden in verscheidene musea in Nederland, waaronder het Groninger Museum.

In de stad Groningen is de Dr. C. Hofstede de Grootkade naar hem genoemd.


Hofstede de Groot op 65-jarige leeftijd, getekend door Max Liebermann

Herman Colleniusstraat
Herman Collenius (Kollum, 1650 - Groningen, 1723) was een Groninger portret- en historieschilder. Hij maakte portretten en doeken van historische gebeurtenissen en was daarnaast ook actief als interieurschilder. Zijn bekendste werk op dit gebied is de versiering van het beroemde en tot de zeventiende eeuw grootste landhuis van de provincie Groningen, Nienoord in Midwolde in 1675.

Er zijn in Nederland drie straten naar hem vernoemd: één in Leek, één in Uithuizen, en één in Groningen. De Herman Colleniusstraat in Groningen is bekend om één van de twee watertorens die Groningen rijk is (al staat die formeel aan de Hofstede de Grootkade).

Herman Collenius, Venus liefkoost Amor, 1685, schildering op paneel, collectie Nationaal Rijtuigenmuseum

Jan Lutmastraat

Johannes Lutma door Jacob Adriaensz Backer (portret gemaakt tussen 1639 en 1651)

Johannes Lutma de oudere (Emden, ca. 1584 - Amsterdam, januari 1669) was een bekende Nederlandse zilversmid. Na een Parijse periode (ca 1615), kwam hij in 1621 naar Amsterdam waar hij in 1623 trouwde. Hij was bevriend met Rembrandt, die ook een portret van hem etste. Zijn portret (zie: afbeelding) werd geschilderd door Jacob Adriaensz Backer. Lutma is het meest bekend om zijn koorscherm in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Een aantal van de ontwerpen van Lutma werden later in vier series afdrukken gepubliceerd, voornamelijk door zijn zonen Jacob en Johannes.

Het Rijksmuseum Amsterdam bezit diverse werken van Johannes Lutma in zijn collectie: twee zilveren zoutvaten (deels verguld), een zilveren drinkschaal en een zilveren kan met schaal met zeemotieven.

In de Amsterdamse buurt De Pijp is een straat naar hem vernoemd, evenals in de Schoonhoven.

Otto Eerelmanstraat
Otto Eerelman (Groningen, 23 maart 1839 – aldaar, 3 oktober 1926) was een kunstschilder, etser en lithograaf die vooral bekend geworden is dankzij zijn natuurgetrouwe schetsen en schilderijen van honden en paarden. Ook vervaardigde hij als hofschilder diverse portretten van Prinses Wilhelmina in haar jonge jaren en later als Koningin.

De paardenkeuring op de Grote Markt op de 28ste augustus

Eén van zijn bekendste schilderijen is De paardenkeuring op de Grote Markt op de 28ste augustus dat hij in opdracht van het Groninger gemeentebestuur maakte. Het hangt in het stadhuis aan de Grote Markt en geeft weer hoe Groningen destijds de jaarlijkse herdenking van het ontzet van de stad op 28 augustus 1672 vierde met feestelijkheden en een paardenmarkt.

Taco Mesdagplein en straat

 
Taco Mesdag

Taco Mesdag (Groningen, 21 september 1829 – Den Haag, 4 augustus 1902) was een Nederlands bankier en kunstschilder.[1

Mesdag, zoon van de Groninger bankier Klaas Mesdag en Johanna Willemina van Giffen, werkte evenals zijn jongere broer Hendrik Willem Mesdag in het bankiersbedrijf van zijn familie. Evenals Hendrik koos ook Taco uiteindelijk voor het schildersvak als beroep. Hij kreeg les van onder anderen Paul Gabriël. Mesdag is vooral bekend geworden als de schilder van het Drentse landschap.

De broers Mesdag speelden een belangrijke rol in het Haagse schilderkunstig genootschap Pulchri Studio, waarvan Hendrik jarenlang voorzitter en Taco penningmeester was.

Mesdag trouwde met de uit Hoogezand afkomstige schilderes Geesje van Calcar. Veel van zijn werk is door zijn weduwe geschonken aan het Groninger Museum. Op internet is een speciaal Museum Mesdagvancalcar ingericht met afbeeldingen van werk van Mesdag en Van Calcar en andere kunstenaars van de Haagse School.

Wassenberghstraat



Jan Abel Wassenbergh (gedoopt Groningen, 20 januari 1689 - Groningen, juli 1750) was een Nederlands kunstschilder.

Leven en werk
Wassenbergh was leerling van kunstschilder Jannes van Diren. Hij werd in 1706 ingeschreven bij het gilde van schilders en glazenmakers in de stad Groningen. Van 1712 tot 1714 woonde en werkte hij als leerling van Adriaen van der Werff in Rotterdam.

Wassenbergh kreeg opdrachten voor portretten van de Groningse elite, waaronder leden van de families Hora Siccama, Gockinga en Trip.[2] Hij was naast portretschilder vooral interieurschilder, hij maakte onder meer schoorsteen- en plafondstukken, veelal historiestukken. Ook Jans kinderen Johannes (Jan) (1716-1763) en Elisabeth Geertruida (1729-1781) werden kunstschilders. Wassenbergh was ook kunsthandelaar en lid van het kramersgilde in Groningen. Een van zijn leerlingen was Pieter Lofvers.

 

Van november 2006 t/m mei 2007 werd in het Groninger Museum de tentoonstelling De zilveren eeuw in Groningen[3] georganiseerd, waarbij werk van Wassenbergh werd gecombineerd met creaties van Viktor & Rolf. Het museum beschikt over een door Wassenbergh beschilderde schouw, afkomstig uit het Feithhuis.

Kraneweg
Van Melkweg tot Friesestraatweg. Oorspronkelijk de verbinding tussen de Kranepoort en Donghorn (en verder via de Friesestraatweg). De Kranepoort lag iets ten noorden van de huidige Visserbrug, bij de nog zichtbare overgang van het Lage der A op de Reitdiepkade. Bij de poort stond aan de Ahaven omstreeks 1480 een loskraan. Bij de Kranepoort in de 19e eeuw het buurtje Kranepoortenwal.

  • Aan de Kraneweg bij de Melkweg (destijds Kraneweg 3) 1906-1987 de gereformeerde Westerkerk. Het gebouw is in 1994 gesloopt. De torenspits met haantje nu op het vervangende gebouw.
  • Destijds perceel 76: het gebouw van de Groningsche Kook- en Huishoudschool (1910-2001).

Melkweg
Van Westersingel tot Reitdiepkade. Oorspronkelijk 'verdekte' weg, een singelweg aan de buitenzijde van de vestinggracht. Komt in de 19e eeuw ook voor als Westerbuitensingel. De naam van de weg houdt verband met de landerijen ter plaatse.

Westersingel
Van Astraat tot Reitdiepkade. Aangelegd in 1882 over de voormalige vestingwallen. Tijdens WO II, in de nacht van 19/20 juli 1940, bij vergissing geallieerd bombardement met brisantbommen waardoor hoekpand Westersingel/Verl. Visserstraat en van 26/27 november 1940 waardoor hoekpand Westersingel en Reitdiepkade werd verwoest.

*Bron: wikipedia

 

 

banner.png